Vrije dag November 30

Donderdag, 30 november

 

Ergens in het holst van de nacht word ik uit een diepe slaap gewekt door vreemde tikkelgeluiden tegen mijn slaapkamerraam. Zou het zo hard regenen? Of is het hagel? Ik draai me om. Ik heb geen zin om te gaan kijken. Maar zo gauw de wekker gaat spring ik uit bed en gooi de gordijnen open. Deze keer is alles wit, ook de grote weg, en ik krijg het vermoeden dat mijn kinderen vandaag hun zin krijgen.

De slaapkamerdeur gaat open en twee tieners staan met een glimlach in de deuropening. Heb je naar buiten gekeken? Ik schiet in mijn kleren en zet de computer aan. De website van de school is gauw gevonden. Ik word er ervaren in. Met grote koeienletters staat er: Vandaag geen school. De beslissing is genomen om 4.45 uur. Wat doen die mensen zo vroeg op? Een luid gejoel is mijn beloning.

Ik kruip met kleren en al nog even onder de dekens naast mijn man, maar wordt al gauw ongeduldig om eruit te gaan en de verse sneeuw onder mijn voeten te voelen knarsen. Ik verzorg het ontbijt voor de jongens en ga naar buiten. Het dikke pak sneeuw is bedekt met een dun laagje ijs en kraakt met iedere stap. Was het nou de sneeuw of regen die ik vannacht tegen mijn raam hoorde?

De jongens komen me al snel achterna in hun skibroeken en warme winterjassen. Ze willen gaan sleetje rijden van de heuvel. Ik kijk hun aan en schiet in de lach. Ze hebben allebei hoog water. Hadden we die dure broeken niet twee jaar geleden op de groei gekocht? Hoe kunnen ze dan nu al te klein zijn?

Ik herinner me alle waarschuwingen dat kinderen pas echt gaan groeien als ze in de puberteit komen en ik weet nu wat ze bedoelen. Ik probeer hun broeken wat naar beneden te trekken, maar het heeft geen zin.

     “Had ik dat nou maar gisteren geweten dat jullie nieuwe skibroeken moeten hebben,” verzucht ik. “Toen waren we toch in de stad voor nieuwe laarzen.”

De jongens pakken hun sleeën en ik kijk hun na. Nou maar hopen dat ze in de winkel nog wat goedkope skikleding hebben hangen. “Duur” moet maar even wachten tot ze zijn uitgegroeid.

Leave a Reply

