2 December schoen zetten

Zaterdag, 2 september

 Gisteravond mochten de jongens hun schoen zetten. Het is ten slotte bijna Sinterklaas en die traditie wil ik er toch een enigszins inhouden, ook al zijn ze er misschien al iets te oud voor. Maar cadeautjes krijgen is altijd leuk en eerlijk gezegd doe ik het ook een beetje voor mezelf. Ik was altijd gek op de Sinterklaastijd.

     Cody, mijn jongste, was onmiddellijk enthousiast. Hij ging op zoek naar een schoen en zette hem voor de kachel. Even later kwam hij met een wortel voor het paard aan. Dat wist hij zich nog te herinneren. Want stel je voor dat hij niets zou krijgen?

Ik had pepernoten, dikke speculaasbrokken en chocoladeletters besteld bij de Nederlandse winkel, dus de verrassing was groot toen ze vanochtend hun cadeautjes openmaakten. Om echt in de sfeer van Sinterklaas te komen zette ik een C.D. op vol met Sinterklaasliedjes en begon luid mee te zingen met ‘Zie ginds komt de stoomboot’ en ‘Sinterklaas die goede heer’. De jongens keken me ontstemd aan. Was dat nou nodig, die herrie en dat valse gezang?

     “Jullie kennen deze liedjes toch nog wel?” riep ik in de hoop om hun interesse op te wekken en zong vervolgens heel hard mee met ‘Sinterklaas kapoentje’ en ‘Zie de maan schijnt door de bomen’.

Ze hielden als antwoord overdreven hun handen over hun oren en zetten de televisie aan, terwijl bij mij de tranen achter mijn ogen begonnen te prikken. Ik herinnerde me als de dag van gisteren de aankomst van Sinterklaas, het strooien van pepernoten en pakjesavond, met als hoogtepunt het bezoek van de Sint en zijn Pieten. Was het nostalgie? Of had ik ineens last van een overweldigend gevoel van heimwee? Hulp zoekend keek ik naar mijn man. Hij vond het toch wel leuk?

Onverschillig trok hij zijn schouders op. “Het interesseert hun echt niet. Laat toch gaan.”

Teleurgesteld zet ik de muziek zachter en kijk toe terwijl de jongens een zak pepernoten opentrekken en met smaak gaan zitten snoepen.

     Misschien dat ze zich later de liedjes niet kunnen herinneren, denk ik bij mezelf. Maar één ding is zeker: Het Nederlandse Sinterklaas snoepgoed zullen ze nooit vergeten.

Leave a Reply

